0 5989 1394 شهریور سهشنبه, 10 معیارهای انتخاب یک مدرسه خوب نقش محیطهای بنیادی، یعنی خانواده و زمینههای تعلیم و تربیتی در شکل گیری آینده هر فرد، یک حقیقت غیر قابل انکار است. معیارهای انتخاب مدرسه، در مقاطع تحصیلی مختلف با یکدیگر تفاوت دارد و والدین باید با توجه به نیازهای کودک و نوجوان، بهترین مدرسه را انتخاب کنند. یکی از دغدغه های مهم والدینی که فرزند ۶ ساله دارند، انتخاب یک دبستان خوب است. معیار های خانواده های مختلف برای خوب یا بد بودن یک مدرسه متفاوت است و ممکن است مدرسه ای که از نظر یک مادر یا پدر بسیار خوب است، از نظر دیگر والدین کاملا برعکس باشد! در واقع انتخاب یک مدرسه خوب، گام اول از نقش والدین در پیشرفت و موفقیت تحصیلی و درسی کودکان است. فضای مناسب: در دوره دبستان یکی از مهمترین معیارها برای انتخاب مدرسه، فضایی است که در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد تا آن ها بتوانند آزادی عمل، تحرک و جنبوجوش کافی داشته باشند. بنابراین مهم است به این موضوع هم توجه داشته باشیم که دانشآموزان دبستانی باید زنگ ورزش یا تفریح، فضا و امکانات مناسبی در اختیار داشته باشند. معلم: معلم کلاس اول دبستان نقش بسیار مهمی در ادامه فعالیتهای آموزشی کودک دارد و میتواند انگیزه ادامه تحصیل را در وجود او شکل دهد یا به آن ضربه بزند. نقش معلم در سال اول دبستان بسیار مهم است، زیرا اگر دانشآموز در این سال، معلم خوبی داشته باشد جذب درس و مدرسه خواهد شد و حتی تا پایان دوره تحصیلش هم او را به یاد خواهد داشت. معلم کلاس اول باید بتواند کودک را در گذر از دوران مهد کودک و پیش دبستانی به سمت دوره دبستان و ابتدایی همراهی کند و بتواند انگیزه کودک را برای یادگیری و انجام تکالیف تقویت کند. این مسئله بیش از آنچه تصور کنید در آینده تحصیلی کودک موثر است. در کلاس اول دبستان، طبعاً علاقمندی به درس و تحصیل بسیار بیش تر از فشار برای یادگیری لغات عربی مهجور مهم است و متأسفانه دیده می شود که در برخی مدارس پایتخت رویکرد متفاوتی وجود دارد. والدین بهتر است برای اطمینان، قبل از ثبت نام ملاقاتی با معلم کلاس اول داشته و وجود خصوصیات فوق را در رفتار ایشان جویا شوند. در مقاطع بالاتر، بتدریج کادر اداری و مدیریتی مدرسه اهمیت بیشتری پیدا میکند، زیرا اگر بهترین معلمها و دبیران در مدرسهای حضور داشته باشند که مدیریت خوب و یکپارچهای ندارد، روند آموزشی و تربیتی دانشآموز دچار آسیب خواهد شد، اما مدیریت قوی میتواند یک کادر معمولی را هم با برنامهریزی و هماهنگی بخوبی پیش ببرد و نتایج خوبی برجای گذارد. مسافت: یکی دیگر از نکات مهم انتخاب مدرسه مناسب در دوره دبستان، نزدیک بودن مدرسه به خانه است. زیرا کودکان در سالهای نخست تحصیل توانایی بیدار شدن صبح خیلی زود را ندارند و در مسیر طولانی خانه تا مدرسه خسته و دلزده میشوند. با وجود این، بسیاری از پدر و مادرها به اشتباه تصور میکنند اگر فرزندشان به مدرسه خوبی برود که تا خانهشان فاصله زیادی دارد، بهتر است، اما چنین شیوهای از نظر کارشناسان توصیه نمیشود. آموزش و پرورش در کنار هم: این روزها در بیشتر مدارس، تاکید و توجه زیادی به موضوع آموزش فشرده و سنگین درسی میشود و بسیاری از والدین هم طرفدار چنین برنامههایی هستند. در صورتیکه به گفته کارشناسان، تمام این برنامهها باید براساس شرایط روحی دانشآموز و تواناییهایش طراحی شود تا او را خسته و دلزده نکند. یادمان باشد چنین برنامههای سنگین و سختی، انگیزه درس خواندن را از دانشآموزان و بخصوص دبستانیها میگیرد. علاوه بر این، باید به موضوع آموزش مهارتهای زندگی هم توجه داشته باشیم که متأسفانه گاهی در مدارس نادیده گرفته میشود و به همین دلیل دانشآموزان پس از پایان دوره تحصیل، فقط درسهاییشان را بخوبی بلد هستند؛ ولی مهارت تصمیمگیری، حل مساله، قدرت ابراز وجود، خودآگاهی و ... را ندارند. بنابراین بهتر است مدارس ما بخشی از وقت و کارشان را به آموزش این مسائل اختصاص دهند تا دانشآموزان را آماده ورود موفق به جامعه کنند. امکانات تا چه حد مهم است؟ گروهی از والدین به ظاهر مدرسه و امکانات فیزیکی آن توجه زیادی نشان میدهند و در مقابل، عده دیگری چنین امکاناتی را ضروری نمیدانند. زمانی که امکانات آزمایشگاهی، کارگاهی و کلاسهای هوشمند در مدرسهای وجود داشته باشد، هم یادگیری دانشآموزان بهتر خواهد شد و هم کار انتقال مطالب برای معلم راحتتر است. بنابراین وجود امکانات مناسب نیز باید یکی از معیارهای انتخاب مدرسه باشد زیرا در این دوره اگر معلم غیر از گچ و تخته و کتاب، امکان دیگری در دسترس نداشته باشد، بخوبی نمیتواند اطلاعات را به دانشآموزان منتقل کند و در نتیجه، محصلان دچار افت تحصیلی میشوند. اما مدرسهای که وسایل کمک درسی مجهزی دارد، از نظر تحصیلی وضع بهتری خواهد داشت و دانشآموزانش هم بهتر و بیشتر رشد خواهند کرد. با این حال، در این مورد هم نباید افراط کرد، زیرا مدارسی هم هستند که امکانات خیلی خاصی ندارند، اما عملکردشان مناسب و گاه بهتر از دیگر مدارس است. بنابراین نباید فراموش کنیم پیدا کردن یک مدرسه خوب کار به نسبت سختی است و در خانوادههای مختلف، معیارهای متفاوتی دارد، اما این وظیفه پدر و مادر است که در این مورد تحقیق کنند و بهترین مدرسه را برای فرزندشان بیابند. برای شناسایی مدارس بهتراست ابتدا چشم ها را بشویید یعنی خیلی به تبلیغات توجه نکنید و زمان خروج بچه ها کنار درب مدرسه بایستید و با دقت به بچه ها توجه کنید. آیا بچه ها مودب هستند یا خدای ناکرده کلمات نامناسبی بکار می برند؟ آیا بچه ها شاد هستند؟ آیا حالت رهایی از زندان را دارند و یا حالت شادی کودکانه دارند؟ آیا بخصوص بچه های کلاس اول با نارحتی و گریه از مدرسه بیرون می آیند؟ آیا در سوار و پیاده شدن بچه ها به سرویس به قدر کافی دقت می شود؟ به وجود ترس ، خستگی و تنش در بچه ها دقت کنید. به کلیه رفتارهای اولیای مدرسه نیز دقت نمایید. در کنار این مشاهدات از چند نفر از والدین در مورد ویژگی های مدرسه سوال کنید و آن را با معیار های خودتان مقایسه نمایید. اگر در مورد مسئله خاصی نگرانی دارید از آن ها سوال کرده و نحوه مواجهه اولیای مدرسه را جویا شوید. یکی از سوال های مهم میزان و روش ارائه تکلیف است و اینکه عملاً تا چه حد والدین درگیر برنامه های درسی بچه ها هستند، یعنی اینکه آیا باید وقت زیادی را شما برای انجام پروژه و غیره صرف کنید یا اینکه بچه ها مستقل بار می آیند. نویسنده:سارا گل رازقی آدرس کوتاه برچسب ها مهارتهای زندگی معیارهای انتخاب مدرسه نقش محیطهای بنیادی مدرسه خوب آموزش و پرورش امکانات آزمایشگاهی کلاسهای هوشمند نظرات کاربران تا کنون نظری ثبت نگردیده است. کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید. متن نظر خود را وارد نمایید!